Alarmering

Er bestaan twee verschillende vormen van alarmering:

  • Sociale alarmering (waarbij drie personen uit het eigen netwerk als contactpersoon fungeren)
  • Professionele alarmering (waarbij de thuiszorg als contactpersoon fungeert).

Kiest u ervoor om een thuiszorgorganisatie als contactpersoon te vermelden dan dient u uw aanvraag bij de thuiszorg te doen en niet via Welzijn Ouderen Grave.

 

Sociale alarmering

De kern van alarmering is, dat in geval van alarm contactpersonen worden gewaarschuwd. In de praktijk blijkt dat het systeem het beste werkt indien er minimaal drie contactpersonen bekend zijn. Je kunt immers niet verlangen dat een contactpersoon altijd thuis is.
Contactpersonen zijn familie, kennissen, buren of mensen die de alarmgebruiker kent en vertrouwt. Iedere contactpersoon moet bij de alarmgebruiker naar binnen kunnen (in het bezit zijn van een sleutel) én een contactpersoon moet binnen 15 minuten bij de alarmgebruiker kunnen zijn.
Heeft u drie personen die als contactpersoon willen dienen dan maakt u gebruik van sociale alarmering.

Mist u nog een contactpersoon en komt u er niet helemaal uit? Wij denken graag met u mee over wie voor u contactpersoon zou kunnen zijn.
Verreweg de meeste mensen maken gebruik van deze vorm van alarmering.

 

Professionele alarmering

Mocht u om wat voor reden dan ook niet drie contactpersonen op willen of kunnen geven dan heeft u de mogelijkheid een thuiszorgorganisatie op te geven als contactpersoon.
Een alarmoproep wordt dan opgevolgd door een professionele verzorgende van de betreffende thuiszorgorganisatie. In dat geval maakt u gebruik van professionele alarmering. Ofwel, de alarmcentrale belt de thuiszorgorganisatie en die sturen een verzorgende om te gaan kijken.

Als u een of twee eigen contactpersonen heeft, kunt u die opgeven als eerste en tweede contactpersoon. Die worden dan eerst gebeld en pas als die niet worden bereikt, wordt de professionele alarmopvolging ingeschakeld.

Een aanvraag voor professionele alarmopvolging verloopt het snelst als u deze direct bij de thuiszorgorganisatie neerlegt (zie voor telefoonnumers de Linkpagina).

 

Huissleutels

Uw eigen contactpersonen moeten te allen tijde bij u binnen kunnen, ook als u zelf de deur niet kunt openmaken. Het beste is als iedere contactpersoon een
huissleutel heeft.
Is dat niet mogelijk of wenselijk dan dient u een sleutelkluisje te bevestigen aan de buitenkant van uw woning met daarin de huissleutel.

Indien u gebruikt maakt van professionele alarmering dan dient u in de meeste gevallen een sleutelkluisje te kopen dat aan de buitenkant van uw huis wordt bevestigd en waar uw huissleutel in komt te hangen.
Op deze manier kunnen thuiszorgmedewerkers als u alarm heeft gemaakt bij u naar binnen. Vraagt u voor de zekerheid bij de betreffende thuiszorgorganisatie na wat er van u, met betrekking tot de huissleutel, verwacht wordt voordat u een sleutelkluisje aanschaft.

Wilt u graag dat Welzijn Ouderen Grave het sleutelkastje en het ophangen hiervan voor u regelt dan kunt u dit bij de thuiszorgorganisatie aangeven.
Zij brengen ons hiervan dan op de hoogte.

U betaalt €13,25 per maand voor de huur van het apparaat. Tevens betaalt u eenmalig € 29,95 voor administratie- en aansluitkosten.

 

Betaalwijze

U betaalt bovenstaande kosten. De vrijwilliger die de apparatuur komt plaatsen, brengt een machtigingsformulier mee dat ondertekend moet worden. De kosten worden automatisch van uw bankrekening afgeschreven vanaf de eerstvolgende maand na plaatsing.

Bij Professionele alarmering ontvangt u twee rekeningen. Een van Welzijn Ouderen Grave voor bovengenoemde kosten voor de alarmapparatuur en een van de thuiszorgorganisatie voor de hulp die zij bieden.
Die hulp kost in de meeste gevallen €12,50 per maand. Vraag dit na bij de thuiszorgorganisatie waarvoor u kiest.
Dagelijks wordt automatisch op afstand, via uw telefoonlijn waarop uw alarm is aangesloten, gecontroleerd of uw alarm nog op de juiste manier werkt. De kosten hiervoor (één telefoontik) hangen af van de afspraak die u heeft met uw aanbieder voor telefonie.

Bijvoorbeeld: heeft u ‘onbeperkt bellen voor een vast bedrag per maand’ dan zullen die kosten voor u niet gelden.

 

Alarmering zonder vaste telefoonlijn

Wilt u gebruikmaken van personenalarmering maar heeft u geen vaste telefoonaansluiting? U heeft in dit geval twee keuzes:

  • U kunt alsnog een vaste telefoon nemen (in veel gevallen betaalt u hier niets of een klein bedrag per maand voor wanneer u bijvoorbeeld al een internet en/of televisieabonnement heeft).
  • U kunt een ‘sim only’ abonnement nemen (gezien de dekking van het netwerk bij voorkeur bij KPN, Vodafone of T-Mobile). De simkaart wordt
    vervolgens in het alarmapparaat geplaatst.

 

Zijn de kosten een probleem?

Welzijn Ouderen Grave probeert de kosten voor alarmering zo laag mogelijk te houden. Kunt u de kosten voor personenalarmering niet betalen dan kunt u via de gemeente een beroep doen op de bijzondere bijstand.
Dat is een financiële bijstand voor mensen die onverwacht voor noodzakelijke kosten komen te staan. Als u bijzondere bijstand aanvraagt wordt door de gemeente bekeken hoeveel inkomsten u heeft en hoe groot uw vermogen is.

Er zijn zorgverzekeraars die alarmering vergoeden. Dit kunt u navragen bij uw zorgverzekering. Doe dat voordat u bij ons een apparaat aanvraagt, want van
uw zorgverzekeraar moet u misschien door iemand anders apparatuur aan laten sluiten om voor de vergoeding in aanmerking te komen.

 

Einde van de overeenkomst

De huur van de apparatuur loopt door tot het einde van de maand waarin de apparatuur wordt ingeleverd. De huur wordt rond de 23e van de maand van uw rekening afgeschreven.
Welzijn Ouderen Grave zet de machtiging voor een automatische incasso aan het einde van de maand stop; u hoeft daar niets aan te doen.
Maakt u gebruik van professionele alarmering dan dient u het einde van de overeenkomst ook altijd zelf door te geven aan de thuiszorgorganisatie.

 

Hoe gaat het nu verder?

Vul het aanvraagformulier in en stuur dit naar alarmering@welzijnouderengrave.nl

Per post opsturen mag ook: Welzijn Ouderen Grave, Koninginnedijk 252, 5361 CR Grave, afdeling Alarmering.

Zodra wij uw aanvraagformulier retour hebben via u of via uw thuiszorgorganisatie vragen wij een van onze vrijwilligers om de alarmapparatuur te plaatsen. Die vrijwilliger neemt binnen vijf werkdagen contact met u op om af te spreken wanneer de apparatuur geplaatst kan worden. Hij zal dan ook de werking van de apparatuur aan u uitleggen.

 

Spoedplaatsing

In twee situaties spreken wij van een spoedplaatsing: als iemand op sterven ligt en als iemand niet uit het ziekenhuis naar huis mag zolang er geen alarmering is. Neem in deze gevallen s.v.p. telefonisch contact op met
Welzijn Ouderen Grave (085 ).

Wij overleggen dan met u hoe we de apparatuur voor het alarmeringssysteem zo snel mogelijk kunnen plaatsen.

Als u nog vragen heeft, aarzel dan niet en bel 085 of mail ons alarmering@welzijnouderengrave.nl.

 

Tekst vergroten:
  • A  A  A  A  

Telefoon:

0486 72 90 04


Email: info@welzijnouderengrave.nl

Bezoekadres:
Rogstraat 22, 5361 GR Grave

Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag
9.30 tot 12.30 uur


Copyright © 2018. All Rights Reserved.